5. oktober 2007

triste greier

Dette innlegget ble påbegynt for en tid tilbake. Men jeg holdt igjen. Mange er også de innleggene jeg har skrevet, men bare slettet. Nå er tiden inne. Dette er en nøytral og snill utgave, hvor utbrudd og fordømmelser er utelatt. Dette er kun rene og klare fakta, slik som jeg ser det som bruker. Jeg håper du kan verdsette selvdisiplinen jeg utøver gjennom dette objektive og rettferdige innlegget.

Daglig bruk av operativsystemet Windows er en svært trist opplevelse. Det bruker uforholdsmessig lang tid på små oppgaver. Det fryser tilsynelatende helt uten grunn og gir ikke brukeren den stabiliteten og brukervennligheten man trenger for holde en optimal og naturlig flyt i arbeidet. Man blir presentert kryptiske feilmeldinger som er med på å forsterke følelsen av tragedie. Det kan til tider være litt av et prosjekt å få ting gjort. Operativsystemet er rett og slett ikke kraftig nok i seg selv. Det kan knapt kalles et hjelpemiddel. Men dessverre, det er utrolig hva man kan venne seg til.

Mitt beskjedne spørsmål er til deg, kjære Windowsbruker. Hvorfor velger du å bruke dette systemet? For du kan nemlig velge selv. Jeg regner med at de fleste er klar over at det finnes langt bedre alternativer der ute. Alternativer hvor du som bruker tas hensyn til på en måte du ikke kan tenke deg. Microsoft ønsker å tre Windows ned over hode på alle som kjøper en pc, og har hatt stor suksess med det. Men du fortjener faktisk bedre.


1 kommentar:

Anonym sa...

Ja er det ikke utrolig hva folk finner seg i... En pc med operativsystem av typen Windows kan overhode ikke kalles et arbeidsverktøy, kan knapt nok brukes som en elektrisk skrivemaskin... Plassen her er ikke stor nok for å kunne fortelle om alle ulemper og ubehagelige opplevelser OSet Windows har gitt meg.

Men jeg kan ta et eksempel fra idag hvor svakt og udugelig Windows er: Var bortom en kamerat av meg idag for å få kopiert over litt "hyggestoff" til min bærbare disk. Men hva gir du meg.... Pcen hans klarte ikke å opprette kontakt med min disk.. Grunn jo, disken min var formatert i et galt OS som da Windows ikke forstår... mm joa steinstabile Macintosh. Så da blir løsningen meget enkel, imorgen kommer han innom meg med sin bærbare disk. Som da vil være meget windows inspirert, men blir det et problem... nei det blir ikke det. Og slik skal det også være.

Slik jeg se det så skal en datamaskin bare fungere. Den skal ikke fryse, hakke eller komme med kryptiske meldinger. Heller ikke miste alt som heter kraft og fart noe som ofte skjer med Windows baserte pcer. Og ialle fall ikke spørre etter drivere for alt og ingenting.

Vil man ha noen som fungerer uansett hvor idiot man selv måtte være. Så er ikke valget så vanskelig. Styr unna Windows, mm det er ikke værre enn det. Og vil man ha noe funsjonelt, stabilt og ikke minst et godt arbeidsverktøy så er valget meget ja ekstremt enktelt, man kjører så klart Mac OS 10x. Og husker du å betale din strømregning så vil din apple maskin suse å gå til langt ut i tredje verdenskrig! No problemo!!