En hyllest til gode gamle data-system logoer. Kjenn godfølelsen bre seg. Klikk på bildet for en større utgave.
28. januar 2006
27. januar 2006
lorem ipsum dolor nr.3
Jeg har alltid likt uttrykket "hvis du ikke har noe å si, så ikke si det her!". Men på denne bloggen derimot...
26. januar 2006
sohan fra qom
Nok en persisk delikatesse har blitt testet. Denne gangen, Sohan kake fra byen Qom.
Dette er en deilig, søt og sprø kake bakt av safran, sukker, vete, eggeplomme, smør, mandler, kardemomme og pistasjnøtter. Det er ikke slankemat, men farlig godt. Mens jeg har skrevet dette har jeg sittet med boksen forran meg og en del kaker har måttet bøte med livet.
Disse sohan-kakene er som sagt laget i den Iranske byen Qom. Dette er en av shia-muslimenes hellige byer, men stammer egentlig fra før-islamsk tid. Byen har 11 universiteter, mange helligdomer og er ellers en helt ok by når det gjelder arkitektur og kultur...for å si det sånn.
24. januar 2006
are you corny?
Cornflakes ble vist nok funnet opp som en kur mot skitne tanker. På 1800-tallet trodde de at stor appetitt på sex ble forårsaket av krydret mat. For å gjøre en mild diett litt mer attraktiv, ble nye matvarer oppfunnet...mat som vi fremdeles spiser, som cornflakes.
22. januar 2006
en lykkelig barndom med "acorn bbc"
Jeg husker godt BBC maskinen. Det var den første datamaskinen jeg brukte. Det var pappa sin maskin og den står fortsatt i kjelleren hjemme hos foreldrene mine. Vi hadde stilige spill og tekstbehandling på 5" floppy. Othello, sjakk, chicken, facemaker og gun smoke. Spennende og med gode lyd effekter.
Spillet som het Chicken har jeg faktisk alltid savnet. Det var en klar favoritt. I crispy 2D styrte man en kylling rund i et hønsehus. Målet var å samle alle eggene og unngå å bli tatt av de sadistiske hønene som spankulerte rundt. Man gikk opp stiger og hoppet fra hylle til hylle. Når alle eggene var samlet kom man videre til neste brett. Hurtighet var helt klart nøkkelen her og jeg utviklet gode teknikker. For hvert egg man tok kom et digitalt sprak fra speakeren.
Tastaturet hadde dype, tunge taster. Her snakker vi om en skikkelig god-følelse. Når jeg ser på maskinen dukker minner om trygghet og late søndager opp.
BBC maskinen ble laget av Acorn Computer og den tok over for Acorn Atom maskinen. Acorn BBC var veldig utbredt på skoler, spesielt i England. Faktisk fra lanseringen i 1981 til utpå 90-tallet. Stort sett var denne maskinen for dyr for privatpersoner.
Acorn BBC fikk navnet sitt i 1980 da tv-selskapet BBC bestemte seg for å lage en tv-serie med dataopplæring. På denne tiden begynte datamaskinene å bli såpass brukervennlige (<--alt er relativt) at vanlige folk kunne ha glede av dem. BBC vurderte flere produsenter, men Acorn vant. Derfor "Acorn BBC" (den skulle egentlig hete "Acorn Proton").
Spillet som het Chicken har jeg faktisk alltid savnet. Det var en klar favoritt. I crispy 2D styrte man en kylling rund i et hønsehus. Målet var å samle alle eggene og unngå å bli tatt av de sadistiske hønene som spankulerte rundt. Man gikk opp stiger og hoppet fra hylle til hylle. Når alle eggene var samlet kom man videre til neste brett. Hurtighet var helt klart nøkkelen her og jeg utviklet gode teknikker. For hvert egg man tok kom et digitalt sprak fra speakeren.
Tastaturet hadde dype, tunge taster. Her snakker vi om en skikkelig god-følelse. Når jeg ser på maskinen dukker minner om trygghet og late søndager opp.
BBC maskinen ble laget av Acorn Computer og den tok over for Acorn Atom maskinen. Acorn BBC var veldig utbredt på skoler, spesielt i England. Faktisk fra lanseringen i 1981 til utpå 90-tallet. Stort sett var denne maskinen for dyr for privatpersoner.
Acorn BBC fikk navnet sitt i 1980 da tv-selskapet BBC bestemte seg for å lage en tv-serie med dataopplæring. På denne tiden begynte datamaskinene å bli såpass brukervennlige (<--alt er relativt) at vanlige folk kunne ha glede av dem. BBC vurderte flere produsenter, men Acorn vant. Derfor "Acorn BBC" (den skulle egentlig hete "Acorn Proton").
apple ler av bill the donkey
Den første versjonen av IBM PC ble introdusert i 1981 (velkommen etter). Apple svarte med en annonse i Wall Street Journal med overskriften "Welcome, IBM. Seriously". Steve Jobs gav Mac-teamet tillatelse til å kjøpe et eksemplar som de kunne ta med på labben og dissekere.
Det er unødvendig å nevne det, men det var ikke mye her som imponerte Mac-teamet. Fra et Macintosh-perspektiv så denne maskinen forhistorisk ut allerede før den ble lansert. Maskinvaren var klønete og lite imponerende. Prosessoren bleknet sammenlignet med Apples.
Den mest håpløse delen var programvaren. MS-DOS liknet en klone av det tidligere systemet CP/M. (For svært kort tid siden lå jo MS-DOS fortsatt i bunnen under Windows. Utrolig.) Det fulgte med noen spill som var skrevet i BASIC. Det mest pinlige var et lav oppløselig kjørespill kalt "Donkey". Her skulle brukeren kjøre en bil ned en vei av tragisk grafikk. Man kunne trykke space for å stoppe bilen. Nå og da fylte en brun klomp skjermen, noe som skulle være et esel som dukket opp midt i veien. Rakk man ikke å trykke space i tide krasjet man med eselet og tapte spillet.
Mac-teamet synes konseptet var like elendig som grafikken det ble vist med. Siden spillet var skrevet i programmeringsspråket BASIC kunne man lett få innsyn i koden. De ble svært overasket over å se at kommentarene i koden stolt presenterte "forfatteren": Bill Gates. Teamet ble satt ut av det faktum at det var Microsofts grunnlegger som hadde skrevet dette gjennomført dårlige spillet, og at han atpåtil ønsket å ta æren for det i koden.
Jeg har faktisk laget noe i BASIC selv. Blandt annet et lite program hvor man kunne angi en frekvens for så å få akkurat denne tonen spilt. Dette laget jeg for at jeg skulle kunne legge telefonrøret på "høytaleren" og ringe kun ved hjelp av tonene. Da kunne jeg lage er register av telefonnr oversatt til toner, og ringe kun ved et tastetrykk på datamaskinen. Både brødrene mine og faren min holdt på med dette før meg.
Her ser du maskinen jeg brukte. En lekker Dragon 32 fra Dragon Data Ltd. Jeg husker den søte lukten av plastikken.
Maskinens ROM inneholdt operativsystem og en utgave av Microsoft Extended BASIC. Den hadde en Motorola prosessor på 0,9 Mhz og 32 kb RAM. Den kunne vise 8 forskjellige farger. Den kunne også friste med QWERTY keyboard, det var det ikke alle som hadde.
Det er unødvendig å nevne det, men det var ikke mye her som imponerte Mac-teamet. Fra et Macintosh-perspektiv så denne maskinen forhistorisk ut allerede før den ble lansert. Maskinvaren var klønete og lite imponerende. Prosessoren bleknet sammenlignet med Apples.
Den mest håpløse delen var programvaren. MS-DOS liknet en klone av det tidligere systemet CP/M. (For svært kort tid siden lå jo MS-DOS fortsatt i bunnen under Windows. Utrolig.) Det fulgte med noen spill som var skrevet i BASIC. Det mest pinlige var et lav oppløselig kjørespill kalt "Donkey". Her skulle brukeren kjøre en bil ned en vei av tragisk grafikk. Man kunne trykke space for å stoppe bilen. Nå og da fylte en brun klomp skjermen, noe som skulle være et esel som dukket opp midt i veien. Rakk man ikke å trykke space i tide krasjet man med eselet og tapte spillet.
Mac-teamet synes konseptet var like elendig som grafikken det ble vist med. Siden spillet var skrevet i programmeringsspråket BASIC kunne man lett få innsyn i koden. De ble svært overasket over å se at kommentarene i koden stolt presenterte "forfatteren": Bill Gates. Teamet ble satt ut av det faktum at det var Microsofts grunnlegger som hadde skrevet dette gjennomført dårlige spillet, og at han atpåtil ønsket å ta æren for det i koden.
Jeg har faktisk laget noe i BASIC selv. Blandt annet et lite program hvor man kunne angi en frekvens for så å få akkurat denne tonen spilt. Dette laget jeg for at jeg skulle kunne legge telefonrøret på "høytaleren" og ringe kun ved hjelp av tonene. Da kunne jeg lage er register av telefonnr oversatt til toner, og ringe kun ved et tastetrykk på datamaskinen. Både brødrene mine og faren min holdt på med dette før meg.
Her ser du maskinen jeg brukte. En lekker Dragon 32 fra Dragon Data Ltd. Jeg husker den søte lukten av plastikken.
Maskinens ROM inneholdt operativsystem og en utgave av Microsoft Extended BASIC. Den hadde en Motorola prosessor på 0,9 Mhz og 32 kb RAM. Den kunne vise 8 forskjellige farger. Den kunne også friste med QWERTY keyboard, det var det ikke alle som hadde.
Abonner på:
Innlegg (Atom)