7. februar 2008

destinasjon: bergen 2

En kjapp tur tilbake og et par nye tips.
Som tradisjon har jeg alltid spist laksesmørbrød når jeg har vært i Bergen. Normalt vil jeg si at dette skal kjøpes på Bryggen, men jeg har nyheter til deg. Like ved bryggen ligger "Kjøttbasaren" det er et flott gammelt slakteri og kjøtthus fra 1875 som ble bygget for kunne selge og tilberede mat på en hygienisk og skikkelig måte. Tidligere ble slakting og salg gjort av torghandlerne ute på gaten, der man visst ofte fikk både fordervet kjøtt og kolera på kjøpet. Basaren er fortsatt åpen og inneholder nå flere små delikatessebutikker. Her kan man blant annet kjøpe og spise laksesmørbrød med mer laks og godsaker enn det som er vanlig. Kombineres gjerne med te eller kaffe av stort utvalg.

Kjøttbasarens fasade


En av butikkene inne


Delikatesseboder


Ellers har jeg oppdaget en fiffig sak på Flesland flyplass (se forøvrig baby-changing i Krakow). En tannbørste automat, greit nok, men få med deg det som står med liten tekst under: "salg, service, utleie". Jeg kunne aldri ha leid en tannbørste. Med det er tydeligvis et marked for det.

Ingen kommentarer: