6. juni 2008

sharon

Dette er en sharon...



...som er grunnlaget for vår lille historie. Det var en gang noe som het kaki, som er en kinesisk plomme liknende frukt. Sikkert god, men nok om den. I 1980 begynte en gruppe israelske genier å videreforedle kaki. I Sharondalen fikk de en ny avart av kakifrukt til å vokse. Derav sharon.

Sharon er for meg en perfekt frukt. Den ser litt ut som en tomat med sin gul-orange farge. Sharon er steinfri og har et tynt velsmakende skall med samme farge som fruktkjøttet. Den inneholder ikke garvesyre, slik at den er like god hard og umoden som i moden tilstand. Den er av kompakt fruktkjøtt som går mot nesten flytende når den modnes. Smaken er fyldig og søt, og likner litt på aprikos og vanilje sammen. Den spises gjerne naturell, men passer i overraskende mange retter. Det hørs bra ut? Men det er mer!

Av fantastiske egenskaper inneholder sharon mye karoten, som er bra for huden og beskytter mot sommersolen, samt at det omgjøres til A-vitamin og kan enkelt dekke hele dagsbehovet ditt. Sharon har også C-vitamin og mange mineraler. En veldig sunn energikilde (100g = bare 72 kcal). Som jeg også har lest kan gjøre underverker dagen etter en fest.

Så for et par dager siden ble jeg sugen på sharon. Jeg har besøkt alle mine eksotiske frukt-dealere, men alle rister på hode når jeg spør. Så til slutt var det en som forklarte at man får jo ikke kjøpt sharon nå. Det er ikke sesong. Men til vinteren kommer de igjen. Vær klar!

Ingen kommentarer: